یک تعامل پیچیده: مصرف اسیدهای چرب امگا 6 موجود در رژیم غذایی بر فشار خون بالا تاثیر می گذارد

20 فوریه  2019 - هایپرتنشن یا فشارخون بالا یک مشکل مهم برای سلامت عمومی است که می تواند منجر به حوادث قلبی و عروقی تهدید کننده ی زندگی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود. مطالعات بسیاری در تلاش برای درک ارتباط پیچیده بین عوامل رژیم غذایی و فشار خون بالا انجام شده است؛ اما تاکنون هیچ کدام توضیح روشنی از تعامل بین مصرف اسید های چرب n-6 موجود در مواد غذایی(اسیدهای چرب امگا 6 نظیر اسید چرب لینولئیک) و فشار خون بالا ارائه نداده اند.در اینجا رابطه بین مصرف اسید های چرب n-6 یا امگا-6 موجود در رژیم غذایی و هایپرتنشن، با استفاده از اندازه گیری فشار خون و یک پرسش نامه از تاریخچه ی رژیم غذایی افراد مورد بررسی قرار گرفت.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Kanazawa دریافت که افزایش مصرف اسید چرب امگا -6 موجود در مواد غذایی با هایپرتنشن (فشار خون بالا) ارتباط مثبتی دارد، اما مزایای مصرف مقادیر زیاد اسید چرب امگا -6 رژیمی تنها به افرادی که به اختلال تحمل گلوکز مبتلا نیستند، محدود می شود. در این مقاله که در مجله ی Nutrients منتشر گردید محققان توضیح دادند که در حقیقت ارتباط بین مصرف اسیدهای چرب n- 6  موجود در رژیم غذاییو فشار خون بالا تحت تاثیر وضعیت دیابت قرار می گیرد.

دکتر Hiroyuki Nakamura، نویسنده ی مسئول این مقاله می گوید: گزارش های متناقضی درباره ی رابطه بین مصرف اسید های چرب n-6 رژیمی و خطر ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد. متابولیت های اسید چربn-6  می توانند فشار خون را کاهش دهند اما مکانیسم این عمل به گونه ای تحت تأثیرغلظت قند خون قرار دارد. بنابراین ما معتقدیم رابطه ی بین مصرف اسید های چرب n-6 رژیمی و خطر ابتلا به فشار خون بالا ممکن است تحت تاثیر تحمل گلوکز باشد که در بیماران مبتلا به دیابت دچار اختلال می شود.

در این مطالعه، محققان دریافتند که رابطه ی بین مصرف اسیدهای چرب n-6 رژیمی و هایپرتنشن بر اساس ابتلا و عدم ابتلای فرد به دیابت، متفاوت است. در افراد سالم مصرف زیاد اسید چرب امگا -6 رژیمی به طور قابل توجهی بر هایپرتنشن تاثیر مثبتی می گذارد و سبب کاهش فشار خون می شود؛ در حالی که مصرف زیاد اسید چرب امگا -6 رژیمی به طور معکوس با فشار خون در افراد مبتلا به دیابت ارتباط دارد.

ناکامورا، می گوید: تجزیه و تحلیل ما برای اولین بار، رابطه ای را بین مصرف اسیدهای چرب امگا 6 تغذیه ای و هموگلوبین گلیکوزیله ی خون نشان داد. متاآنالیز قبلی نشان داده بود که مصرف مقادیر زیاد رژیم غذایی غنی از اسید لینولئیک (اسید چرب اصلی در گروه اسیدهای چرب امگا 6) با خطر بالاتر مرگ ناشی از همه علل، بیماری قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر قلب در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی همراه است. نتایج ما نیز نشان داد که مصرف اسید چرب n-6 ممکن است برای افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی یا دیابت هستند، مفید نباشد.

محققان نه تنها نشان دادند که مصرف بیشتر اسید چرب امگا-6رژیمی به کاهش هایپرتنشن در افراد سالم کمک می کند، بلکه نشان دادند که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا -6 موجود در مواد غذایی توسط بیماران مبتلا به دیابت، نه تنها مزایایی برای این افراد ندارد، بلکه احتمال آسیب ناشی از پرفشاری خون را در این افراد افزایش می دهد.

فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای انواع مختلفی از آسیب های قلبی عروقی مخرب است. این مطالعه نشان داد که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 6 موجود در رژیم غذایی میتواند به شدت بر خطر ابتلا به پرفشاری خون تاثیر گذارد، اما مزیت مصرف مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا 6 تنها محدود به افرادی است که به اختلال تحمل گلوکز مبتلا نیستند.

منبع و سایت خبر:

Nutrients, 2018; 10 (12): 1825 DOI: 10.3390/nu10121825

www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190220103344.htm